Apen en andere streken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kiki Nelissen - WaarBenJij.nu Apen en andere streken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kiki Nelissen - WaarBenJij.nu

Apen en andere streken

Door: Kiki

Blijf op de hoogte en volg Kiki

29 Augustus 2011 | Indonesië, Jogjakarta

En zo is het ineens alweer bijna tijd om Indonesie te verlaten en ook de hoogste tijd voor een nieuwe update... Mijn voorbereidingen voor het tweede gedeelte van mijn reis zijn iets minder geweest ben ik de afgelopen weken achter gekomen. Zo blijkt het op Bali wat lastiger om je visum te verlengen dan ik dacht en is het einde van de Ramadan niet de beste tijd om in Indonesie te zijn: behalve op Bali, vieren ze op alle andere eilanden Idul Fitri groots waarbij alle openbare gelegenheden, restaurants en het openbaar vervoer minimaal 3 dagen stil liggen en je als toerist niet echt een kant op kan.
Flexibel als ik ben heb ik mn plannen gewoon een beetje bijgesteld en vlieg ik naar Singapore om weer even bij te kletsen met Noor, na een fantastische maand in Indonesie!

Met de bende uit Breda was onze eerste stop op Bali Kuta, een plaats aan de westkust van Bali die bekend staat om het strandleven en het nachtleven, prima combi voor ons dus. En vooral een goede uitvalbasis om een scooter te huren, en de omgeving te verkennen. Ruby en ik, ons Havermarkt trauma nog niet vergeten, achterop en de (meeste) mannen achter het stuur. Het leuke van je eigen vervoer is ook dat je je eigen route kan kiezen, verkeerd kan rijden en kan verdwalen, wat je vaak op de leukste of mooiste plekjes brengt. Als je dan vervolgens in de een richting verkeer straat je hotel voorbij rijdt kan het helemaal niet meer stuk.
Gelukkig kon iedereen s avonds weer bijkomen in de Sky garden, een mega complex van 6 verdiepingen met verschillende soorten barren en muziek, dans en vuurshows en een hoop dronken australiers...
Met de scooter zijn we ook naar de Ulu Watuh tempel gereden, een mooi ritje naar een tempelcomplex dat aan de zee ligt en waar een hoop apen wonen. Hartstikke leuk allemaal hoor, totdat er een het op je voeten heeft voorzien. Benjamins' advies om gewoon rustig stil te blijven staan, "dan gaat ie vanzelf weg", klopte op zich wel alleen nadat hij eerst een hap uit mn slipper had genomen en hem van mn voet heeft getrokken en er mee vandoor ging... Nice, verder op blote voeten door Bali. Gelukkig kan je je slipper wel terugkrijgen: deze apen zijn gewoon getraind om dit te doen door lokale vrouwtjes, die je slipper terughalen en er vervolgens geld voor vragen. Maar deze dame kende mijn nieuwe afding kwaliteiten nog niet, dus niks geen euro maar 20 cent om terug te kunnen met mn, kapotte, slipper! Ik blij, de rest van de toeristen blij met dit stukje live entertainment...
In Ubud hielden de apen in Monkey forest zich gelukkig iets rustiger, of misschien zagen ze dat mn slipper toch al was toegetakeld. Ubud is een leuke stad in het midden van Bali die bekend staat als artistiek en spiritueel centrum van Bali, degenen die eat pray love hebben gelezen kunnen zich hier misschien wat bij voorstellen.
Next stop Gili Trawangan, een eilandje voor de kust van Lombok waar ons volgend wildlife avontuur stond te wachten. Ruby en ik ontdekten in onze badkamer kakkerlak harry. Harry bleef rustig op zn plekje zitten, dus daar konden we wel mee leven, toen s nachts het broertje van Harry langskwam naast het bed was het alleen iets minder leuk. De hoogste tijd dus voor een spray-tje in de badkamer en ineens kwamen er echt 10 kakkerlakken uit de muur, gadver!! We hebben ze gelaten voor wat het was en zijn lekker naar het strand gegaan om aan het eind van de middag terug te komen en gillend onze kamer in te gaan, een kakkerlakken festijn waarbij er zelfs een tegen me aan vloog. Gelukkig hadden ze ons al gehoord en kwamen de jongens die daar werkten ons helpen door alle kakkerlakken op te pakken, in een plastic zakje te doen en alles schoon te maken. Verder waren het heerlijke dagen hoor, een wit strand, strak blauwe lucht, snorkels en heerlijk eten van de BBQ. Het eiland is zo klein dat je het ongeveer in 2 uur kan rondlopen, of je kan net als ons een fiets huren en alsnog bijna het hele stuk lopen omdat de wegen veel te zanderig zijn. Gelukkig waren we wel op tijd voor de zonsondergang, samen met een Bintangetje (lokale Heineken) en nog een stel andere Bredanaars (toevallig)! Ik vond het al met al zo fijn hier dat ik alvast bedacht dat het een prima plek zou zijn om terug te komen als de rest weg zou gaan.
Vanuit Gili zijn we naar het noorden van Bali gegaan, een lange maar mooie rit langs de oostkust, heel mooi om weer een beetje rond te scooteren en verkeerd te rijden, "the roads are not so good this way" zei de man aan wie we de weg vroegen, behoorlijke understatement.. Over losse stenen en zand zijn we bergopwaarts gegaan, maar wel heel bijzonder om langs mensen te komen die het nog echt leuk vinden om toeristen te zien en soms zelfs met open mond staan te zwaaien!
Via de rijstvelden en tempels in het binnenland zijn we weer terug naar het zuiden gereden, waar we een paar dagen strand en skygarden hebben gehad voordat ik weer afscheid moest nemen van de Bende...
Gek wel om na al die weken, ook nog met Claire, ineens weer in mn eentje uit eten te gaan. De volgende ochtend zat ik gelukkig weer op de boot naar de gili's waar ik ben begonnen met een duikcursus. Ik vond het snorkelen altijd al heel bijzonder, maar dacht dat het duiken niks voor mij was, last van mn oren enzo. Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het van de angst en zo zat ik de dag erna met een zuurstoffles op m'n rug op de bodem van het zwembad. Het ademhalen was wel even wennen, maar verder vond ik zelfs in het zwembad al leuk!
De tweede dag van de cursus was het tijd om te trakteren, m'n verjaardag! Een verjaardag om niet te vergeten, aan het strand, het duiken, en aan het eind van de middag kwam de duikinstructeur aan met een verjaardagstaart met m'n naam en kaarsjes erop!
Tijdens de 4 duiken die we gedaan hebben, heb ik al de mooiste koraal en vissen en een haai gezien! En, ik vind het nog niet genoeg, dus hoop de komende weken, in Thailand de vervolgcursus te gaan doen en nog meer mooi onderwater leven te zien!
Na Gili ben ik naar Yogyakarta op Java gevlogen voor een paar dagen sightseeing, waarbij ik vooral naar de Boro Bodur tempel wilde, de grootste boedistische tempel. Via het internet had ik een hostel voor Yogyakarta geboekt omdat ik geen zin had om s avonds in mn eentje over straat te zoeken, en toen ik aankwam bleek het hostel gerund door Nederlanders. De volgende ochtend zat ik dus heerlijk aan mn boterham met hagelslag, lekker!! Die dag ben ik naar the sultans palace geweest en heb ik de stad een beetje verkend. Het einde van de ramadan kwam al in zicht en het leek net een beetje op de periode voor kerstmis: in de winkels zie je idul fitri pakketten (met dezelfde loze voedsel inhoud al de meeste kerstpakketten), en de winkels zijn stampvol mensen die inkopen aan het doen zijn voor de diners en de kado's. De dag erop zijn we met zn 5en uit het hostel op 'tempeltour' geweest, via een klein Hindu tempeltje naar de grote en indrukwekkende Boro Bodur en vervolgens nog naar de Prambanan, de grootste Hindu tempel van Indonesie. Hier vonden Leah, een engels meisje, de zwitserse Willi broertjes en ik vooral ook de speeltuin met grote schommels heel leuk! We moesten onze dosis cultuur een beetje tegenwicht geven geloof ik... De laatste dag in Yogya ben ik met de Willi broertjes op fietstocht gegaan, langs een klein Javaans dorpjes waar we de boeren mochten helpen met rijst planten en oogsten en een kijkje kregen in het plattelandsleven. Heel leuk om mn periode in Indonesie mee af te sluiten, 's middags mn boek uitgelezen en dan vroeg naar bed om om 4 uur op te staan voor mn vlucht naar Singapore.
Hier een paar dagen en dan met de trein via Maleisie naar Thailand, eens kijken wat de komende weken me nog gaat brengen!

  • 29 Augustus 2011 - 11:11

    Eva:

    Wauw Kiek wat een prachtig en hilarisch verhaal weer! Ik geniet met je mee op deze manier :) Grappig om nu de verhalen bij de foto's te kunnen plaatsen. Ik zag al een kapotte slipper voorbij komen :) Schatje heel veel plezier nog!! Dikke kussen!

  • 29 Augustus 2011 - 11:25

    Daan:

    Gadver, dat verhaal van die kakkerlakken! Ik zou niet meer durven slapen in die kamer! En een slipper met een hap eruit door een aap, ook spectaculair! Die wil ik zien als je terug bent!

    Veel plezier in Thailand Kiekster!! XX

  • 29 Augustus 2011 - 11:44

    Marjolijn:

    Hé Eulissen!
    Wat maak je er weer een mooi verhaal van. Zat al te wachten op nieuws, kijk nu weer uit naar je volgende verhaal.
    lekker genieten. Dikke kus en een lebber van Siem

  • 29 Augustus 2011 - 12:05

    Inez:

    Wat kan het leven toch mooi zijn! En zo fijn om met de Bredajenaars dit gedaan te hebben.
    En wat een pech dat ik nog niet kan en mag!! Geef je snel door hoe je te bellen?!
    Geniet in Singapore en thailand. En neem de warmte maar mee,weegt niks. we kunnen het hier wel gebruiken!!!
    Liefs en zoen.
    Mam


  • 29 Augustus 2011 - 12:29

    Mik:

    Kieks, wat een heerlijk verhaal weer!!! Leuk ook om jouw avonturen in Bali te lezen, doet me weer een beetje denken aan m'n eigen trip en kan me er een mooi beeld bij voorstellen. Hoewel al die gave foto's op FB het beeld wel helemaal compleet maken.
    Leuk om weer naar Noor te gaan en daarna in Thailand verder te reizen. Heerlijk!!!! Kan niet wachten op jouw volgende story! XX

  • 29 Augustus 2011 - 14:30

    Iris:

    Hahaha, dat was dus die kapotte slipper op FB!! Hilarisch verhaal.
    Geniet ervan meissie, klinkt heerlijk allemaal!
    Xx Ir

  • 29 Augustus 2011 - 15:17

    Mies:

    He Kieks!!

    Wat een mooi verhaal!!! En wat vet dat je die duikcursus hebt gedaan, wat stoer! Heel veel zin om uitgebreid alle verhalen van indo te horen, maar je houdt ons zo al goed op de hoogte!! Wat dat je nog even lekker langs Noor gaat en gewoon nog een mooi land tegemoet gaat!

    Veel liefs vanuit het zeer zonnige Calpe in Spanje! xx

  • 29 Augustus 2011 - 17:21

    Benjamin:

    Kiekerdekikiiiii.. leuk geschreven allemaal weer hoor! En aiaiai wat ben ik jaloers! Hier namelijk 15 graden, veel regen en depressiviteit alom! Met afgelopen zaterdag tranen van Van Cooth wel als positieve uitzondering! Maar klinkt allemaal heel erg relaxed wat je na ons vertrek allemaal gezien en gedaan hebt. En dan te bedenken dat je nog Thailand voor de boeg hebt!! Ga je de Full Moon party ook meepakken?.. is namelijk de 12e weer. Echt een onvergetelijk feestje! Heul veul plezier nog en hou ons up-to-date!

    X B
    PS Nogmaals graag gedaan voor het goede advies.. zo mooi waren die slippers toch niet ;)
    PPS Was op met toepen.. het kan je leven kosten!!

  • 29 Augustus 2011 - 17:31

    Linda:

    Het kikster!! Leuk verhaal weer! Nog veel plezier op je verdere reis!!

    Liefs Xx

    (heb je al je vrimi-cadeautjes al uitgepakt?)

  • 29 Augustus 2011 - 17:31

    Leentje:

    Mooi verhaal kiki,ik hoop je nog in t echie te spreken voor ik vertrek om te horen waar ik heen moet:) geniet van je laatste weekjes!liefs

  • 29 Augustus 2011 - 19:24

    Hilde :

    Wat een brutale aap, haha! Vroeg me al af wat de story was. Het klinkt allemaal jaloersmakend heerlijk Ki, potverdikkie. Vandaag mijn eerste herfst-outfit alweer uit de kast getrokken. Geniet!!
    X Beer

  • 29 Augustus 2011 - 19:57

    Wiesje:

    Hahaha hoor je al gadverroepen tegen die kakkerlak...mooie verhalen weer voor het slapen gaan. Weltrusten en dikke kus!

  • 29 Augustus 2011 - 20:57

    Liselotte:

    Wat heb je toch een vermakkelijke schrijfstijl. Knap dat je die kamer met kakkerlakken nog in durfde. No way dat ik dat ooit gedaan had, haha! Heerlijk om nu weer even lekker bij noor te zijn. Geef haar een dikke kus! Geniet! X

  • 30 Augustus 2011 - 07:03

    Kees:

    Kiki! Leuk verhaal! Ook om in vogelvlucht nog even door onze vakantie op Bali te gaan. Wat lijkt het al weer lang geleden als ik dit zo lees op een herfstachtige dinsdagmorgen. Genieten nog daar!! X

  • 30 Augustus 2011 - 12:16

    Anne:

    Wooowie Kieks, wat heerlijk zeg! Geniet er maar lekker van want hier is de herfst alweer begonnen :-(! -x-

  • 30 Augustus 2011 - 16:51

    Roebel:

    Van der Oplaaiiiiiii!!! :)

    hahahaha!!! die aap, heb het (uit)gelach van de andere touristen nog op film staan :)

    zit nu op de bank, heb het ijskoud, en moet zo nog naar buiten voor de training brrrrrr!! Geen zin! Mis ons lekkere bed in Ida! En het zwembad! Mis ons luxe ligbed op Gili...zucht....

    Wanneer vertrek je nu precies naar Thailand? Leuk dat je Maleisie toch nog even aan tikt!
    Eej kul,genietse en tot het volgende verhaal!
    Kus

  • 31 Augustus 2011 - 12:48

    Marischka:

    Lieve KIKI, wat een leuke verhalen weer, het meeste hebben we gehoord via de Bende uit Breda, jullie hebben genoten zo te horen. Als je nog geen baan hebt ,kun je colllums gaan schrijven,dat doe je goed. Veel plezier nog en tot gauw,( over 10 weken is het de11 vd 11, we hebben er zin in). Veel liefs van ons beiden. Marischka.,

  • 31 Augustus 2011 - 14:58

    Anne:

    Jeetje, wat een leuk verhaal weer! En tof dat je bent gaan duiken, bijna magisch hè in de diepte?! Ben benieuwd naar de rest!! De trainingen zijn ondertussen al fanatiek begonnen, uiteraard onder de strenge, maar rechtvaardige leiding van Sjoerd en Niels. Zondag 1e oefenwedstrijd tijdens lustrum van zwart-wit! Ik kijk ernaar uit dat je binnenkort ook aansluit, gezellig! Maar eerst genieten, ervaringen verzamelen, fototje maken voor het thuisfront, je kent het wel! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Mijn tweede reis

Recente Reisverslagen:

22 September 2011

De tijd vliegt, en ik ook bijna...

29 Augustus 2011

Apen en andere streken

28 Juli 2011

Sawatdie kha!

17 Juli 2011

de verschillende gezichten van Vietnam

30 Juni 2011

Eerste indrukken Vietnam
Kiki

Actief sinds 04 Sept. 2006
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 24045

Voorgaande reizen:

23 Juni 2011 - 23 September 2011

Mijn tweede reis

22 Oktober 2006 - 09 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: